יום שני, 14 בנובמבר 2011

קדימה... אמפנד'ס!


את המנה\מתכון הזה רציתי לכתוב, להכין ולצלם לכם כבר מזמן. אך משום מה תמיד דחיתי.. היו לי דברים אחרים בראש. כאלו שרציתי לנסות קודם, לכתוב עליהם קודם וכיוצ'. אבל "אמפנד'ס" תמיד היו בראשי, בתור מנה שחייבת להיכנס לבלוג ועדיף מאוחר מאשר אף פעם. זו אחת מהמנות האהובות עלי שאליה התוודעתי עוד בצעירותי. אמא של חבר ארגנטינאי, עולים חדשים, הייתה מכינה את המאפים\מטוגנים המדהימים הללו, בכל ארוחה כמעט. כאילו זה היה "סלט ירקות" בארוחת ערב. כלומר.. MUST.



אותה אישה חמה הייתה מכינה אותם בשלל מתכונים. מלאים בתירס ובשמל, בשר טחון עם ביצה קשה וזיתים, ואפילו כאלו מתוקים.. (אני אפילו לא זוכר מה היה בהם). היא גם הייתה אופה או מטגנת. אני מניח שזה היה בתלות המילוי וכיוצ'.
לימים, התחלתי לנסות בעצמי. התחרבשי עם זה לא מעט, מכיוון שהבצק אף פעם לא הצליח לי. כמו כן גם הצורה הזו עם הקישוט שצריך לעשות בצביטות. בדיוק כמו אצלה. אממ.. בוא נגיד שזה לא היה כזה קל לעשות, אם אף אחד לא הראה לך לפני. אבל לבסוף כמו כל דבר אחר שאני מנסה - הצלחתי, לשמחתי. בכל אופן, הנה לפניכם המתכון ולפני המועד (תודו לאריאלה שהטילה עלי, סובבה לי את היד, עשתה לי פו באוזן ומשכה בחוטי הפרוטקציה שלה) המתוכנן.
אה, כן. ד"א.. האמפנדס שלי תמיד קטנטנים. אני לא אוהב את הגדולים. אלא מכין את שלי כמו "נשיקות" קטנות ומדהימות של ביס וחצי מקסימום (good things come in small packges).
הפעם, ברשותכם, אני רושם את המתכון לאמפנד'ס מטוגנים במילוי בשר.. אולי בעתיד ארשום גם את האחרים, האפויים וגם במילוים שונים (כן, יש הבדל אפילו במתכון הבצק בין אלו המטוגנים לאלו האפויים)

מצרכים: (4 מנות ראשונות בערך)

בצק -
500 גר' קמח לבן
200 גר' שומן בקר מומס (או חמאה, או מרגרינה)
חצי עד כוס מי קרח (בעקרון אין מידה כאן.. אלא "כמה שהקמח תופס")
1 ביצה טרופה
1 כף חומץ (רגיל!)
1 כפית שטוחה של מלח שולחן רגיל
קורט סוכר

מלית בשר -
200 גר בשר עגל מנתח צוואר טחון
200 גר' בשר טלה טחון (כתף, צלעות, צוואר - כל אלו טובים)
20 גר' שומן אווז (או בקר, או שמן צמחי)
1/2 כוס ציר עגל כהה (מתכון אפשר לראות ברשומה "צירים ורטבים...")
1 בצל לבן בינוני קצוץ דק
1 כף פפריקה מתוקה
1 כפית פפריקה חריפה
1 כפית כמון
1/3 כפית קינמון
2 ביצים קשות מפוררות (אופציונאלי)
מלח ופלפל שחור לפי הטעם





הכנה:
1 - מתחילים עם הבצק; על משטח עבודה מניחים את הקמח (המנופה) בצורת "תל" ויוצרים "מכתש" באמצע (כמו לפסטה)
יוצקים פנימה- את השומן, המלח, הסוכר, החומץ והשומן. מתחילים להעביר בצק פנימה בעוד אנו מוסיפים מידי פעם גם מים. עד שכל הקמח מתערבב עם הנוזלים ואתם מקבלים בצק חלק ואלסטי. לשים כמה דק' ומוסיפים מעט קמח כל פעם שצריך. יוצרים כדור ו"סוגרים" בניילון נצמד. מכניסים למקרר לשעה כדי שהגלוטן יתייצב. (ניתן לעשות את כל זה גם במיקסר עם וו לישה ד"א, לאלו שלא רוצים להתלכלך).
2 - בינתיים שהבצק נח במקרר, מתחילים עם המילוי. במחבת גדולה ממיסים את השומן ומזהיבים את הבצל הקצוץ.
מוסיפים את הבשרים ומפוררים אותם תוך כדי ערבוב בעזרת כף עץ או מזלג. מתבלים במלח, פלפל, פפריקה, כמון וקינמון. מערבבים הכל עד שהנוזלים שניגרו מהבשר מתאדים. מוסיפים את הציר ומורידים את האש למינימום עד שהבשר סופג את הנוזלים. סוגרים את האש. מוסיפים את הביצה המפוררת ומערבבים שוב. מצננים בצד עד לשימוש.
(כן. סורי, אצלי אין את הזיתים.. אני יודע שחשבתם עליהם כבר מרשימת המצרכים. אני פשוט לא אוהב אותם באמפנד'ס שלי, למי שזה חסר, יכול להוסיף)
3 - מוציאים את הבצק מהמקרר ומחלקים ל 4 חלקים שווים. מקמחים משטח עבודה ומרדדים לעובי של 2-3 מ"מ בערך.
קורצים בעזרת "רינג" עיגולים ומניחים כפית של מילוי בשר באמצע העיגול. מקפלים לחצי וסוגרים בלחיצה בעזרת האצבעות.
את הקיפול המיוחד יהיה לי קשה ללמד דרך הבלוג, אז או שתתנסו לבד, או שפשוט "תסמנו" עם מזלג את השול העגול שיהיה יפה. כך ממשיכים עם כל הבצק או עד שהמילוי נגמר לכם. (כמובן שאפשר להכפיל כמויות בהתחלה כדי להכין כמות גדולה יותר אם אתם צריכים)
4 - מחממים סיר טיגון עמוק עם שמן קנולה ומטגנים לדקה את האמפנד'ס עד לצבע זהוב ויפה (זה קורה ממש מהר)
נסו לטגן בסבבים קטנים כל פעם, גם בשביל שלא יתפרקו לכם האמפנד'ס וגם בשביל לא לקרר את השמן יתר על המידה.



הגישו עם סלט ירוק, צ'ימיצ'ורי כמובן ועם המון אהבה בלב.

בתאבון,
אביעד.

לחיצה על אחת התמונות תגדיל את כולן לרזולוציה הגבוהה ביותר,
ואל תשכחו להגיב ולספר לי על מה אתם חושבים..
C YA..


16 תגובות:

  1. לא יודעת מאיפה להתחיל את היום המדהים הזה... החלומות בלילה הגשם הרעמים הברקים החורףףףףףףף האמפנדס האלה אלוהים ישמור.
    אז ככה... האמא הלא ארגנטינאית שלי עליה השלום היתה מכינה לנו כאלה (לפחות כך זה נראה) את המתכון המקורי קיבלה מבחורה מדהימה בשם לינדה שהמקור שייך לה!!! וכן למרבה "ההפתעה" גם היא מארגנטינה. בקיצור... כבר שלוש שנים בקירוב שאחותי מבקשת... והמתכון... אין מי שיספר לי היכן הוא כתוב... והנה הסיבה להתרגשות... עושה רושם שהבצק קרוב, לפחות על פי מראית עין. אוי היא הולכת לברך אותך כל חייה.
    סופ"ש על השולחן שלנו וזה סוגר לי פינה כי אני גם מארחת!!! ישששש
    תודה רבה רבה רבה
    מורן

    נ.ב.
    אריאלה תבורכי גם את בעצמך!!!

    השבמחק
  2. אני יושבת כבר כמה דקות טובות ומנסה לכתוב משהו שיצליח להביע את מה שעובר בתוכי והמחשבות רצות עוד יותר מהר מהאצבעות (בד"כ זה קורה לי, אבל הפעם זה באקסטרים) ואני אשכרה לא יודעת מאיפה להתחיל.

    אתה יודע אביעד, היום זה יום מאוד מיוחד עבורי. לא רק עבורי, אבל נעזוב את העובדה הזו רגע בצד, בכל מקרה היום ססמוגרף הרגשות שלי נע בקיצוניות רבה ועכשיו באת לי עם הדבר הזה ו.....

    ביום שישי, כשנושא האמפנדאס עלה ואני 'רק ביקשתי' (ואז מה אם מבחינתך זה :"הטילה עלי, סובבה לי את היד, עשתה לי פו באוזן ומשכה בחוטי הפרוטקציה שלה'... אני- כולה ביקשתי , ובחיי אלוהים בספר הג'ונגל שלא חשבתי , לא חלמתי, לא האמנתי שתיקח את הבקשה העדינה הזו (ממתי אני עדינה אינעל דינאק???) ותלך איתה רחוק.
    אז עכשיו אני עם דמעות בעיניים, וזה מה זה לא מתאים כי בדיוק סיימתי להתאפר וזה היה עם מסקרה רגילה (לא כזו שעמידה במים) וכן, אני נראית כמו פרדי קרוגר ואני עוד מעט צריכה לצאת לפגישה חשובה וברור שלא אלך כי להיראות ככה זה אומר שמשטרת מודיעין תיכנס לכוננות כי יתקבלו דיווחים על איזו מפלצת מפחידה שמשוטטת ברחובות ומפחידה אנשים כשבכלל פורים רחוק ולך תסביר להם שהכל בגלל התכשיטים הקטנים והמושלמים האלו... ישר אבארבאנל. ישר !

    אז תוך כדי כתיבת התגובה כבר סימסתי שאני מצוננת (עלייק...) ואני דוחה את הפגישה, אבל בזה לא פתרתי את הבעיה כי עכשיו ממש, אבל ממש ממש אני רוצה את זה בפה שלי, אי לכך ובהתאם לזאת אני הולכת להוריד את המסכה השחורה מהפרצוף (תזכיר לי להכניס לרשימת הקניות מסקרה עמידה) ואני הולכת להכין את העדות הארצית לכך שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים (אתמול אמרתי את המשפט הזה בהקשר למשהו אחר, אבל שגם נקשר אליך באיזשהו אופן, ובכל מקרה זה מתאים בול למה שניבט לעיניי מתמונות ה'אין דברים כאלו' שכאן).

    האמת היא שחשבתי בבוקר להכין פלצעלך, אבל אחרי המראות הממש קשים שכאן יהיה שינוי בתכניות. אני לגמרי הולכת להכין את אלו, בדיוק כמו שאתה הכנת (וזה קשה, כי אני מה זה תקועה עם המתכון המיתולוגי שלי, אבל אם כבר אז כבר...) אגב, הבצק נראה מושלם. זה בול כמו שאני אוהבת, עם הבועיות המתפצפצות האלו.

    carmba! que hermosas empanaditas!!!
    ככה אמא שלי הייתה אומרת (ומן הסתם גם תגיד, כשתקבל את הקישור לפוסט המטורף הזה, אגב זו התגובה שלה על כל פוסט שלך, והיא מקבלת את כולם, ובכל פעם ה'קארמבה' יוצאת לה מהפה...).

    ד"א, אני אלופה בצביטות האלו... זה נקרא : repulgue. מצאתי ביוטיוב יופי של סרטון שמסביר את זה, הנה :

    http://www.youtube.com/watch?v=ABk-shdzrpM&feature=player_embedded

    ברמת העיקרון זה קל לאללה. כמו שאמרת- ברגע שמראים לך איך וכשתופסים את העיקרון זה טס.

    מותק, יש לי עוד כ"כ הרבה דברים שאני רוצה לומר על התמונות, על המתכון , על המתנה הענקית שלך (ושבך) אבל כל תגובה שלי הופכת להיות פוסט שלם, אז זה הזמן להיכנס לדום שתיקה.

    תודה.
    אבל תודה בכל המישורים והרובדים.

    ארי

    השבמחק
  3. וואו, זה נראה מדהים.
    אחת הרשומות היותר מגרות (והתחרות קשה...)

    התמונות מטורפות, במיוחד השניה, לא נורמאלי.

    סחתיין על הפרוטקציה אריאלה, וסה"כ "ביקשת בעדינות", חחחחח, אפילו אני שיקשקתי :)

    אביעד, הארגנטינאים גם משתמשים בבשר טלה? חשבתי שהם בעניין של בקר בלבד.

    היידה, למטבח.

    השבמחק
  4. זה באמת נראה מושלם! אצלנו מוסיפים בנוסף לביצים הקשות גם חתיכות זיתים וצימוקים (שילוב מוזר אך מנצח משום מה) אימי הביאה את המתכון מהעיירה היהודית בה גדלה בארגנטינה (מוזסויל או כפר משה) כך שיתכן שהתוספות הן בכלל ממקור רוסי...
    בלי קשר- התמונות שלך כול כך מדהימות שהבנתי על מה ולמה אריאלה משתפכת כבר חודש... שאפו!

    השבמחק
  5. איזה יופי.
    תגיד זה משמין :)

    השבמחק
  6. בהחלט נראה מעולה!

    ננסה את זה בקרוב.

    השבמחק
  7. תודה לכולכם, על התגובות החמות והנהדרות.
    מורן, תמסרי לאחותך שאם הייתי יכול הייתי מכין לכם בעצמי.

    אייל - לא יודע מה עם הארגנטינאים, אני יודע שלי טלה באמפנדה יותר טעים :-)

    אריאלה, נשמה.. נו..

    רינת היקרה, ברוכה הבאה.
    אל תאמיני לארי, תבואי לבדוק אותי בכל פעם מחדש.. עד שאפשל.
    ביצים גם אני שם, זיתים וצימוקים מבחינתי לא נכנסים, אבל מכיר את כל הווריאציות.
    תודה.

    ראובן, זה לא משמין.. רק אל תאכל את כל הקערה אח שלי :).

    תודה לכולם שוב..

    אביעד

    השבמחק
  8. הצבע והנפח של הבצק נראה לא פחות ממושלם. ע"פ התמונה המרקם נראה פנטסטי אבל קשה להתרשם רק מתמונה..

    הברק וה'שמחה' באמפנד'ס שלך מעוררי השראה.

    ה"ווידוי" שלא יפתיע אותך כל כך זה שיש לי חולשה מוחלטת לכל פורמט של "בצק עוטף": דים סאם (אני ממתין בסבלנות ;-) ..), אמפנד'ס, קרעפלך וכו...


    LazyBoy, Hungry like a wolf

    השבמחק
  9. שלום אביעד,
    שמי מרים ואני אמא של אריאלה.
    רציתי לומר לך שאני נהנית מהבלוג שלך.
    הבת שלי שולחת לי קישורים בכל פעם שאתה מעלה פוסט חדש.
    עד כה לא הצלחתי להגיב, אבל ארי לימדה אותי איך עושים זאת.
    ברצוני לברכך על הכישרון והידע הרבים.
    יישר כוח
    עלה והצלח.
    מרים טומין פיקסלר

    השבמחק
  10. מרים,
    קודם כל הכבוד הוא שלי שלקחת על עצמך והקדשת מזמנך
    להגיב בבלוג הקטן שלי. ביתך הנשמה , שתחייה. חייבת להפסיק לשגע אותך בזוטות :).
    מי ייתן שתרווי נחת. אושר גדול ושמחה בלב.

    שלך, בידידות.
    אביעד בריד.

    השבמחק
  11. מסרתי לה בזה הרגע!!! (בחיי)
    אגב לא הצלחתי להשיג טלה... )-: עגל לבד יעשה עבודה מספיק טובה לדעתך?

    השבמחק
  12. אביעד היקר,
    ארי אמרה לי שהחזרת לי תשובה בבלוג. חזרתי כדי לקרוא.
    אני רואה שכל מה שארי אמרה עליך באמת נכון, אתה מקסים.
    בתי אכן יכולה לשגע אותי, כמו את כל האחרים, ולא רק בזוטות, אך במקרה שלך לא בזה מדובר. אני מאוד שמחה לקבל את הקישורים לפוסטים שלך, כי זו חוויה גדולה לקרוא אותך.
    אני לא מבינה גדולה בבלוגים. אני קוראת רק את הבלוג של ארי, ועוד בלוג אחד, גם של חברה טובה שלה, ועכשיו את הבלוג הנפלא שלך.
    תודה על ההשקעה שלך.
    חיים טובים ומאושרים לך ולמשפחתך.
    בברכה,
    מרים טומין פיקסלר, אמא של ארי

    השבמחק
  13. אח...אמפנדס...זה מחזיר אותי לחיי בארגנטינה וגם לימים בהם אימי הייתה מכינה גם כאלה...אגב ישנו מילוי נוסף לאמפנדס ממולאות בשיקנין וגבינה.... (סוף)
    כמו כן אני חייבת לציין כי אמפנדס זה אחד הדברים הטעימים שארגטינה בהחלט יכולה להתגאות בהם (אחרי האנטריקוט ובשר ה-LOMO כמובן).

    השבמחק
  14. יום איום ונורא אבל הבטחתי וקיימתי. יצא מעולה!!! פשוט מעולה... חבל שלא הכפלתי כמויות (הייתי צריכה לראות את זה מגיע...) (ועדיין בלי טלה). בכל מקרה שוב תודה רבה.
    מורן

    השבמחק
  15. תודה שוב לכולכם על התגובות החמות.

    מורן, מקווה שכולם בריאים ושלמים.
    בלי טלה זה בסדר גמור, הטלה זו תוספת שלי לגוון קצת "אחר" לאמפנדס..
    שמח שהצליח לך. (ע,א)

    א.

    השבמחק
  16. לא כל כך בריאים ולא ממש שלמים
    אבל יצא טעים.
    (ג,א,ע,א,א,י,מ)
    מורן

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...