יום שני, 7 במאי 2012

פארמנטייה טלה, בייבי תרד ותפוחי אדמה בפרמז'ן (Parmentier)



מתכון לפאי רועים יש כמו חול ברשת.. כל אחד עושה טיפל'ה אחרת, שזה מעולה.
גם פה בבלוג יהיה בסוף.. כי איך זה בלוג בישול בלי פאי רועים "אמיתי" תגידו לי אה? אה?
אבל קודם, כהרגלי בקודש.. מתכון "פלצני" הרבה יותר. אבל תאמינו לי.. הרבה יותר טעים, לטעמי לפחות. הוא עדין ויותר קלאסי מכל תבשיל דומה שיצא לי לאכול ולהכין. את "פאי הרועים" אני משאיר לאחר כך, שאותו אני עושה גם קצת אחרת כמו כולם.. ובתקווה שלא יהיה לכם באותו הטעם, אלא משהו אחר לחלוטין..ותתאהבו גם בו. אבל עוד נגיע לזה.

היום.. "פארמנטייה טלה".  פארמנטייה זה בעצם שם מאד 'פנסי' ונחמד לתבשיל הקטן, האישי והנחמד הזה, שבעצם מקביל ל"פאי רועים" בקונספט (בשר מתובל עם שכבה של פירה תפוחי אדמה) אבל לא ממש בטעם. הוא נקרא כך בעצם, כתזכורת לרוקח בשם פארמנטייה שאכל בפעם הראשונה תפוחי אדמה במאה ה 15, עוד שהיה שבוי צרפתי בידי הגרמנים. מאז, שמו הולך לפניו ומתגלגל על לשונות הצרפתיים- כאשר הם רואים\מכינים את התבשילים\מאפים המדהימים הללו. הפעם עם בשר טלה עדין, סופריטו של ברנואז גזר וסלרי, קינמון, בייבי תרד ופירה חלק שעורבב עם פרמז'ן ועוד.. טוב נו, אתם כבר מבינים (וגם מכירים) את הקונספט שאני עובד לפיו לא?.. מנה מדהימה, חורפית ועשירה כל כך. יחד עם סלט ירוק בוינגרט דיזון למשל ואיזה בקבוק יין אדום כבד.. אני ובתקווה שגם אתם, כבר בעננים.




מצרכים: (2-4 מנות~)
4-5 תפוחי אדמה זהובים, קלופים וחתוכים לקוביות
4 כפות חמאה
1/2 כוס פרמז'ן מגורדת
1/2 כפית אגוז מוסקט
2 שיני שום קצוצות
4 כוסות עלי בייבי תרד
שמן זית
500 גר' בשר טלה טחון
1 בצל סגול קצוץ דק (או לבן)
1 גזר חתוך ברנואז
1 גבעול סלרי אמריקאי חתוך ברנואז
1/3 כוס יין שרדונה (או יין לבן יבש אחר)
1/2 כפית קינמון
1 כפית תבליני פרובנס
מלח ופלפל שחור טרי לפי הטעם
1 כפית טרגון יבש
פירורי לחם
עלי טרגון טריים לקישוט


הכנה:
1 – בשלו את תפוחי האדמה במים עם מעט מלח כ 20-30 דק' או עד שהם רכים כמעט לגמרי. סננו מהמים, הוסיפו 2 כפות חמאה ואת הפרמז'ן ועבדו לפירה חלק. תבלו במלח, פלפל ואגוז מוסקט.
שימרו בצד להמשך.
2 – במחבת חממו כף שמן זית ואדו על להבה נמוכה את השום. הוסיפו את התרד וערבבו יחד עד שהעלים קמלים. הוציאו לקערה בצד.
3 – בסיר קטן, חממו 1/4 כוס שמן זית ו 2 כפות חמאה וטגנו על להבה נמוכה את הבצל, הגזר והסלרי עד לקרמול עדין. הוסיפו את הבשר הטחון וערבבו תוך כדי שאתם מפוררים אותו. בשלו עד שהוא משנה את צבעו לאפור. תבלו במלח, פלפל וטרגון וערבבו היטב. הגבירו את הלהבה וצקו את היין אל המחבת. אדו את הנוזלים עד הסוף. הוסיפו את הקינמון ואת תבלין הפרובנס. ערבבו פעם אחרונה וכבו את האש.
4 – חממו תנור אפייה על 200 מעלות.
בכלים אישיים חסיני אש סדרו לפי הסדר; שכבת תרד, מעלייה בשר עד לגובה קצת לפני שולי הכלי ולאחר מכן כף גדושה של פירה כאשר אתם משטחים אותו מעט עם גב הכף. פזרו מעט פירורי לחם והכניסו לתנור אפייה לכ 20 דק' או עד שהפירה מזהיב מלמעלה.


קשטו בעלי טרגון והגישו עם סלט ירוק ובקבוק יין אדום.

בתאבון,
אביעד.


כמו תמיד, לחיצה על אחת התמונות תגדיל את כולן לרזולוציה המקסימלית.


3 תגובות:

  1. תשמע, זה נראה טעים בטירוף.
    המאכל הזה מעלה לי בדמיון חופשה בצרפת, טירה קסומה במרחבים ירוקים, שמש נעימה ומלטפת, שולחן עץ קטן עם מפה לבנה, כוס יין ו... צלחת כזו, מעלה אדים ומפיצה ריחות משכרים...

    גאד, אני רעב.

    השבמחק
  2. וואו, נראה טוב. הורג אותי שהתנור שלי מושבת לכמה ימים :-(



    LazyBoy, Hungry like a wolf

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...