יום חמישי, 24 בנובמבר 2011

כבדי עגל באגסים, בצלים סגולים, בייקון וצמצום של בלסמי ויין מוסקטו



דמעות גשם על חלון ענק... קר בחוץ. אח אבן בוערת על ידנו ואנו חצי שוכבים על 'ספת אהבה' בין רהיטים כבדים, שטיחים והררי ספרים בכריכת עור על מדפי עץ עבים. מחובקים. היא בסוודר אפור, עבה וחמים שניכרת עליו עבודת הסריגה ביד. שוכבת בחיקי בעודי חצי מנמנם חצי מצמצם עיניים לנוכח הלהבות הכתומות, המסנוורות.  היא כהרגלה עם ספר.. קוראת, מתפנקת, מתחככת. כבר שעת בין ערביים. בחוץ כמעט חושך מעננים שחורים שהגיחו מהאופק עד לכמעט פתח העיירה.
שאר הבית סביב הסלון, קר. קשה להסיק אותו ואת שעות הערב אנו מעבירים סביב האש הבוערת. אני מלטף את שיערה ולוחש.. את רעבה? .. היא משמיעה קול חלוש.. "אה הא" ואני מתמתח כדי לקום. משאיר אותה עדיין שקועה בספרה,
בספה מול הלהבה, שוכבת ללא תזוזה.
קול המוסיקה החרישית שמתנגנת אצלנו ללא הרף, אינו מפריע. ממלא את החלל הענק בתווים ענוגים בכל רגע, שמשתלבים היטב עם ריצודי הצללים מלהבות האש על תקרות הסלון והמטבח.

'אין לי מושג מה להכין' אני חושב לעצמי.. משעין מרפקים על שולחן עץ כבד שבפתח החדר. חורץ בציפורני לכלוכי אבק שהצטברו בחריצי הכיסאות הגדולים שעמדו זקופים לידו. עיני נחו על קערת החרס הענקית שבה סודרו בכבדות.. חצילים מפוספסים, לימונים, תפוחים אדומים וירוקים, אגסים, עגבניות בשרניות, פירות הדר מסוגים שונים ועוד.
התחלתי להרים ולהוריד חלק, לשקול חצילים בהרהור.. להריח לימון בעצימת עיניים. לבסוף.. שני אגסים מצאו את מקומם בידיי מבלי לחזור. לקחתי אותם עמי והנחתי על אי העץ שבאמצע המטבח. פתחתי ארון, פתחתי מקרר.. הנחתי מחבת ועוד אחת על הגז.. התחלתי להכין לנו ארוחה, מבלי לדעת באופן מובהק מה ייצא. מקלות בייקון שחתכתי..מגירים שומן במחבת ברזל.. יחד עם חמאה, בצלים סגולים, פרוסות אגסים ותיבול עדין. צמצמתי על הפרי והבצל יין פרותי וחומץ בלסמי בן 60 שנה. הוספתי למנה רצועות כבד עגל חלב מתובל ומקומח שטיגנתי גם אותו בחמאה במחבת השנייה.. ולבסוף ענפי תימין שקטפתי הרגע מאחת האדניות שמקיפות את חלונות המטבח בצמחי תבלין. פתחתי בקבוק של יין ארומאטי שהבאנו מטיול בספרד וניגשתי לקחת את אהובתי הנצחית להתרגש איתי שוב. הפעם מעל צלחת...

 
מצרכים: (לזוג)
300 גר' כבד עגל חלב, פרוס לרצועות
3 אגסים פרוסים לרבעים נקיים מזרעים
2 בצלים סגולים פרוסים חצי אמינסה
חמאה צהובה משובחת
4 פרוסות עבות (חצי ס"מ לפחות) של בייקון חתוכות ל"מקלות"
4 ענפי תימין טרי
מלח ופלפל לפי הטעם
1 כף סוכר חום
1/4 כוס יין מוסקטו (או יין קינוח אחר)
1/4 כוס חומץ בלסמי איכותי (הכי טוב שאתם יכולים להרשות לעצמכם)
קמח לקימוח הכבד
ענפי תימין טרי לקישוט

הכנה:
1 – במחבת רחבה, טגנו את מקלות הבייקון עד לקריספיות, הוציאו בעזרת כף מחוררת לצלחת בצד להמשך.
2 - הוסיפו לשומן שניגר מהבייקון 2 כפות חמאה וטגנו את הבצלים עד לשקיפות. הוסיפו את האגסים והפכו בעדינות לדקותיים. הוסיפו את היין ואת החומץ בלסמי. תבלו במלח ובפלפל שחור גרוס לפי הטעם. הוסיפו את ענפי התימין וצמצמו על חום נמוך עד לנוזל בסמיכות סירופ.
3 – תבלו את רצועות הכבד במלח ובפלפל שחור גרוס (לפי הטעם) ותבלו בקמח. נערו משאריות. חממו מחבת נוספת והמיסו 2 כפות חמאה. טגנו את רצועות הכבד ל 2 דק' מכל צד עד להכנתם (זהירות לא לייבש! שימו לב, אלו רצועות ולא נתחים שלמים, אז קחו בחשבון את הזמנים ואת חום הלהבה)






























צלחתו – חלקו בין צלחות הגשה אישיות רצועות כבד, אגסים ובצלים וכמובן מקלות בייקון.
קשטו בכמה ענפי תימין לטאצ' אחרון.

בתאבון,
אביעד.


לחיצה על אחת התמונות תגדיל את כולן לרזולוציה הגבוהה ביותר.. 
ואל תשכחו להגיב ולספר לי על מה אתם חושבים.

C YA ... 

9 תגובות:

  1. ישששש !!!!

    אני חושבת שבחיים לא התרגשתי מפוסט שלך כמו שאני מתרגשת מזה.
    זה הפוסט שהכי חיכיתי לו (ואני יודעת שאתה עכשיו נקרע מצחוק ומזרזר מתחת לשפם :"זאתי, על כל פוסט אומרת את זה", אבל קפוץ לי!..) ואני מתרגשת לא בגלל הפתיח המדהים ++ , אלא בגלל הכל כולל הכל.

    כמה חיכיתי לו ...
    אוף, כמה !

    מהרגע שראיתי את התמונות ושמעתי את התאורים שלך נגנב לי הראש מהמתכון המטורף הזה, ואז כשאייל (כפרה עליו בע"מ) אמר מה שאמר אחרי שטעם, אכלתי את עצמי שלקחתי מנה שנייה מסלט החצילים ההוא...
    למה לא אמרת לי :"סטופ"!, אה?!
    אתה אשם ! (ונו, יאללה תגיד כבר :"נכון, אני תמיד אשם".. )
    :-)))

    אבל עכשיו כשיש לי את המתכון , בחיי אלוהים בספר הג'ונגל שאני אכין אותו ראס בין אמו (או עינו, מה קבענו לגבי זה? איך אומרים?)

    יאא, איך בא לי !! אני רואה את התמונות שוב ו.... למה מנה שנייה חצילים, למה?

    אז קודם כל תודה ענקית על הטיימינג. חיוך ענק מרוח על פרצופי. נראה לך שהייתי יכולה לחכות שהוא יעמוד בתור עד דצמבר 2018 ? :-))

    אז מותק, מה זה תודה !
    לדעתי זה הפוסט הכי מדהים שלך, ושוב לא רק בגלל המתכון והצילומים. והפתיח וההקשרים וה...וה...וה...
    בגלל הכל כולל הכל !

    מלך !

    }{

    ארי

    השבמחק
  2. כשאסיים למחות דמעות אשוב להגיב כמו בן אדם שפוי.
    עד אז תודה ענקית.
    מ

    השבמחק
  3. אז ככה.

    קודם כל, זה טעים בטירוף.
    את זה קשה להעביר בכתיבה. יש הרבה אלמנטים מתוקים פה, האגסים, הבצל, החומץ, היין, הסוכר...
    אבל איכשהו, המנה מאוזנת להפליא. כמות מדוייקת של מלח, הבייקון, הטעם של הכבד באים כקונרה למתיקות הזו... והכל משתלב בפה ביחד לחגיגה מפתיעה ומדהימה של טעמים.

    שנית, הפתיחה של הרשומה יפהפיה, מכניסה בדיוק ל MOOD שהולך עם המנה הזו. איזה יופי!

    ולסיום:
    סחתיין שהבאת שלוש רשומות השבוע.
    מלך.

    78

    השבמחק
  4. אני מצטערת... חזרתי, חשבתי שהפעם יהיה קל יותר אך התרגשתי שוב..
    לרגע שכחתי שיש מתכון אחרי כל הסצנה
    אז חזרתי לקרוא שוב והפעם אמרתי לעצמי מהתחלה עד הסוף...
    לצערי רק בפעם השלישית הגעתי לעיקר... או שאולי הוא לא...
    לסיכום, כבד לא משנה של מי תמיד ישמח אותי, בצורת ההכנה הזו על אחת כמה וכמה...
    נראה מעולה ומדברי הטועמים מסתבר שאין כאן טעויות.
    שוב תודה... זה תמיד ישמח מישהו אצלי מלבדי.
    מ

    השבמחק
  5. אביעד, פתחת Faustimo VII ולא קראת לי???
    יצא לי לשתות לא מעט מה- TOP שלהם ה- Faustimo Primo וזה חוויה.
    מה חשבת? שחדי העין (כמוני) לא יראו את זה???

    השבמחק
  6. הלב פשוט יוצא מהמקום אחרי תיאורים כאלו של אושר צרוף ו..פשוט.

    ואז כמובן מגיעה המנה המדהימה הזו, עם התמונות שמוציאות את העיניים מהמקום.

    שום תגובה שאכתוב לא תשתווה לרגש שהוצאת ממני..

    תודה.

    השבמחק
  7. איזו מנה מטריפה נראה פשוט מדהים לגמרי... :)
    מטורפת על כבדים,
    ובטוחה שנגיסה אחת משילוב הטעמים הזה היתה מעיפה אותי הישר לשמיים
    כל מה שנותר לי הוא להמשיך לפנטז... אחחחח

    השבמחק
  8. ״אהובתך הנצחית״.. עם הסטנדרטים הקולינריים שאתה מנהיג בבית מי תעז לחשוב על קיצוב הנצח?.. אולי אישה אנורקסית..
    ולפתע התגנבה מחשבה אל ליבי: שמה ביסטרו העילית הפרטי בבית מקהה את רמת ההתנגדות נוכח אובססיית ההיי פיי של השף?
    נו טוב, אין לי ספק שאין כל קשר, אבל עלי זה היה עובד ועובד בגדול..

    לעניין, משום מה יש לי חשש עתיק יומין מכבדים בקר למניהם. תמיד נראה לי שזה יוצא לי קשה מדי, סולייתי. לבסוף פשוט ויתרתי. אתה נותן לי השראה וביטחון לנסות שוב. כמעט כרגיל..


    LazyBoy, hungry like a wolf

    השבמחק
  9. לייזי, הערונת , אפשר?

    זה לא ההיי פיי של השף, זה ה- i fly שלו, ואביעד חופשי עף כשהוא מבשל.

    לדעתי .
    :-)

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...