יום שלישי, 13 בדצמבר 2011

כבד קצוץ עממי, בהגשה אלגנטית


יש מישהו שלא מכיר, או לא אכל מעולם כבד קצוץ?
מאכל אמנם מזרח אירופאי, אך אין אחד, מכל עדה שלא תהייה שאינו מכיר את המאכל המדהים הזה.
אצלנו במשפחה, רומנים במקור - כבד קצוץ זה אחד מאבות המזון. פיירקס ענקי יושב באמצע שולחן האוכל
כמעט תמיד כאשר אחי ואני תמיד מתבדחים שמפסיקים לאכול רק כשהלחם, או הכבד מסתיימים. זה עד כדי כך טעים.
במקור, רציתי להעלות מתכון לפטה כבד, כפרי, או אפילו אלגנטי מאד רך וחלק של כבדים שונים.
אך חשבתי שלפני שאנו מתחילים להיכנס למתכוני hard core של פטה צרפתי אותנטי, המתכון הביתי יהיה התחלה
טובה מאד, קל וכיפי להכנה.

אחד הסודות החמקמקים בלעשות כבד קצוץ טוב, זה לא היחס בין הביצה, הכבד והבצל (לא שזה פחות חשוב)
אלא הצלייה עצמה של הכבד. אנשים נוטים לחנוק את הכבד בחום ובכך לייבש אותו ייתר על המידה. זה למעשה ישמיד כל זכר לטעמים ולמרקם המקורי שלו ו"הסלט" ייעשה כבד ויבש מידי.
הצלייה צריכה להיות נכונה ובמידת מדיום מקסימום.. אך אני כבר מגיע לשם (נכון, לכל אלו שמקפידים על כשרות, יש בעיה עם כבד בדרגת M.. איתכם הסליחה). ד"א - אמנם התמונה מעוצבת ונראית מאד אלגנטית, אך זוהי כמובן רק הצעת הגשה יפה למאכל עממי מאד (מן הפוך על הפוך כזה, הומור פלצני)
לדעתי יחד עם ריבה מיוחדת (במקרה הזה, של עגבניות שרי), הכבד הקצוץ העממי ו"האפור" הופך להיות מנה ראשונה
מגניבה לגמרי.

המנה מוקדשת לאימי היקרה שאת הכבד קצוץ שלה קשה מאד מאד לנצח ובעצם זהו המתכון המדויק מבית אמא
ולא שלי.

מצרכים: (לפיירקס עגול וגדול)
4 כפות שמן קנולה.
1 ק"ג כבד עוף נקי
5 בצלים גדולים, חצויים ופרוסים דק
4 ביצים
2 תפוחי אדמה לבנים בינוניים
מלח פלפל לפי הטעם.
זהו.. :)

איך מכינים:
1 - בסיר בינוני, מבשלים במים את הביצים ואת תפוחי האדמה, עד שתפוחי האדמה מתרככים (אפשר לנעוץ סכין בקלות). נסו לא לבשל יותר מידי, רק במידה הנכונה. מקלפים את תפוחי האדמה אחרי שהם התקררו מעט ושמים בצד.
2 - בינתיים מטגנים במחבת גדולה עם 2 כפות שמן קנולה את הבצלים עד הזהבה\השחמה.. מוסיפים את הכבדים לבצל
וממשיכים לטגן עד שהכבד מאבד את צבעו המקורי והופך להיות אפרפר. ברגע זה מכבים את האש ומעבירים את המחבת לשיש\מקום קריר (הכבדים האפורים נסגרו מבחוץ, אך בפנים עדיין ורדרדים ורכים).
3 - מעבירים במטחנת בשר בעלת חורים קטנים (!) אל קערה גדולה, את הכבד והבצל. ממשיכים עם הביצים ולבסוף את
תפוחי האדמה.
4 - מערבבים היטב את החומרים בעזרת כף, מתבלים במלח ובפלפל שחור גרוס לפי הטעם, מוסיפים את נוזלי טיגון הכבדים ומוסיפים 2 כפות שמן קנולה נוספות.
5 - מכניסים למקרר לכמה שעות (עדיף) לפני ההגשה.

בתאבון,
אביעד

12 תגובות:

  1. טוב, האמת היא שעל התמונה הזו התעלפתי כבר אתמול כשחיטטתי לך באלבום ב'אתר ההוא'.
    ישבתי ומכל התמונות עיני צדה את התמונה הזו ,בעיקר בגלל ריבת הבצל הסקסית שכאן.
    ישר פינטזתי על מה קורה כשהם נפגשים בחיך כל הטעמים האלו יחד וזה חופשי הדליק לי את פיוזי ה"רוצה! רוצה!" שלי.
    אז ההגשה מרהיבה, המתכון מעניין (פעם ראשונה שאני נפגשת בתוספת של תפ"א וזה מסקרן לי לאללה).
    אני מכינה את זה קצת אחרת , אבל חופשי הולכת להיצמד למתכון הזה ולראות מה באמת קורה שם.

    תמונה מרהיבה, אמרתי כבר?
    דוז מיליון פואה, אמרתי כבר?
    ו.... אמרתי כבר?

    אז כל זה ביחד כפול 18.

    }{

    השבמחק
  2. ** ריבת שרי, לא ריבת בצל . ראיתי את עיגולי הבלסמי על הצלחת וישר הפלגתי לריבת בצל. סורי.

    ריבת שרי, עם צ'ילי (ככה אני אוהבת את הריבה שלי).

    :-)

    השבמחק
  3. מצטערת נתקעתי בהקדשה. (זה מקסים בעיניי יחד עם דמעה או קצת יותר...)

    מ

    השבמחק
  4. טוב בגלל שהמעמד מחייב, כידוע כבד ואני זה רומן סוער ומתמשך
    והנה עוד דרך (למרות שלכל אחד מאיתנו יש דרך מוכרת ואהובה)
    לעשות אהבה עם הדבר הזה.
    הריבה... בצל שרי לא משנה איזו... בהחלט מקפיצה את הכל למשהו יותר אלגנטי...
    אגב כשרות או לא, אם זה נושק למדיום מעט יותר מרפרוף אני לא נוגעת.

    אריאלה... "האתר ההוא"?!?!? (גלי לי בסוד)

    מחכה ל"דבר הבא"

    תודה רבה
    מורן

    השבמחק
  5. מורן מותק, נראה לי שאת ואני צריכות לדבר.
    arifixi@gmail.com
    מחכה לך.

    השבמחק
  6. YAY

    כמה חיכיתי למתכון הזה. בקשות של אריאלה עולות מיד, ואני, בחושך לבד (חרוז).

    אני מאד אוהב ריבה ליד הכבד קצוץ, אבל תן לי את הכבד הזה עם חלה טרייה, מלפפון חמוץ וכוס בירה צוננת... ואני מבסוט.

    תודה.

    השבמחק
  7. מתכון מצויין. הטיפ לגבי מידת העשייה של הכבד שווה זהב. טונות של כבד קצוץ "חונק" בוזבזו לשווא בגחח טעיות צלייה.
    אני חוזר על זה שוב: הפרזנטצייה שלך מהממת ומתאימה לביסטרו שובב בעיר התחתית...

    נ.ב.
    שמן קנולה מבחינתי מוקצה מחמת מיאוס. זה שמן גרוע מאוד מאוד.
    שמן חמניות עדיף עליו מכל בחינה.

    LazyBoy, Hungry like a wolf

    השבמחק
  8. מתה מתה על כבד קצוץ!
    וזו הפעם הראשונה שראיתי אותו בהגשה כה אלגנטית :)
    אצלנו בעדות פולנייה הוא פשוט שוכב לו בגוש אחד מתוך קערה
    מקסימום עם איזו שרי מוכת גורל שרובצת מעל-
    אז ההפוך על הפוך שלך מאוד עבד עליי.
    אעביר את הביקורת לאמי ונראה אם יהיה חדש תחת השמש בליל הסדר הקרוב, חחחח

    ומעניין לעניין באותו העניין
    לי ולבעלי יש הסכם עוד מתקופת הדייטינג
    שמתחייב שאני אכין לו פנקייקס בכל פעם רק שיתחשק לו
    והוא יכין לי כבד קצוץ בכל פעם שרק יתחשק לי :)
    אז הזכרת לי שאניבאמת צריכה לנצל את ההסכם הזה יותר P:

    השבמחק
  9. תודה לכולכם , התגובות שלכם מחממות לי את הלב ונותנות לי המון דרייב להמשיך לייצר לכם פוסטים נוספים ומושקעים.

    כבד קצוץ כאמור גם ברשומה עצמה הוא מאכל שגדלתי עליו וקשה מאד לנצח פיירקס ענק של כבד, חלה טרייה ומלפפון חמוץ (מסכים איתך אייל) ..

    אביעד.

     

    השבמחק
  10. "כבד קצוץ כאמור גם ברשומה עצמה הוא מאכל שגדלתי עליו וקשה מאד לנצח פיירקס ענק של כבד, חלה טרייה ומלפפון חמוץ (מסכים איתך אייל) .."
    אם להיות אותנטי עד הסוף - אז עם חזרת חריפה טובה (לפחות לפי המסורת הפולנית :)).

    השבמחק
  11. כנראה שאני באמת מזוכיסט.
    לא יודע לבשל, אוהב לאכול, ואני נכנס לכאן "לסבול".
    דיברנו על פולנייה?

    תודה
    גבי

    השבמחק
  12. יאללה אני מגיע.
    אני חולה על כבד קצוץ. וכך גם אשתי ושני בני. (הקטנה עוד לא גילתה שיש דבר כזה). כך שהתיאור על הפיירק הגדול מאד מוכר לי.
    אם אפשר רק בפעם הבאה לצרף גם איזה מתכון למלפפונים חמוצים ושובר לבירה קרה ואנחנו מסודרים.

    תהיה בריא.
    יאיר

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...