יום חמישי, 15 במרץ 2012

מרק עדשים מתובל – צפון הודו



עדיין חורף מסתבר, עכשיו המרקים מקבלים את הרייטינג הגבוה ביותר בחיפושי מתכונים בגוגל.. אך כמו שאתם בוודאי יודעים, כמות התוצאות למילה "מרק" היא אין סופית (או כ 2,740,000 ברגע של כתיבת שורות אלו).. למעשה זוהי נישה דמיונית של עושר וכשרון (וגם שלא) שמצליחה להרים כל נפש חיה.
מרקים הם מעוררי זיכרון, חשק, מצב רוח לכאן או לכאן, מחממים ומקררים שצריך. מרקים הם ארוחה  בקערה. הפעם, מרק עם השפעות הודיות. בעיקר מהצפון.. עם לא מעט תבלינים, ירק ועדשים כבסיס. בעיקרון העדשים במתכון המקור הן שחורות, אך ניתן להכין מהירוקות\חומות גם כן (אני עושה כך). המרק די ספייסי ומאד מתובל, כך שלמי שיש בעיה עם זה, יכול להפסיק לקרוא, עכשיו.
המנה מוגשת במרקם נזידי, מפנק ומחמם שיעשה לכם טוב בלב וקצת "בלאגן" בבטן.. אבל זה שווה את זה J. אה כן, בהקשר לחריף.. אז זה לא בדיוק מרק עם הבנרו בפנים או משהו כזה, אבל הוא לא בדיוק נחשב למרק "אשכנזי" מבחינת חריפות. אז קחו בחשבון, במיוחד אלו שלא ממש אוהבים או סובלים מחריף, כמוני (אפילו חרדל חריף לי.. אשכנזי נו.. אתם יכולים להגיד, זה בסדר. אמא שלי רצתה ילדים, יצאו לה פופקורן.. זה מה יש). בכל אופן ניתן להשתלט על זה קצת ולאזן את הטעמים מהכיוון החריף בכך שתמעיטו בפלפל צ'ילי שבמתכון.. במקום 2, השתמשו באחד או בחצי אפילו. התבלינים האחרים גם מוסיפים חריפות מסוימת, אז זה בכל מקרה יהיה פיקנטי. טוב יאללה.. קר לי.

מצרכים: (4 מנות בערך)
200 גר' עדשים שטופות שהושרו לילה בהמון מים
5-6 שיני שום קלופות
2-3 ס"מ שורש ג'ינג'ר נקי מקליפה
2 פלפלוני צ'ילי (מי שרוצה חריף יותר מוזמן להוסיף, או להוריד- לאלו שסובלים מאוכל חריף)
1 עגבנייה בשלה
1 בצל קלוף
3-4 עלי קארי ( אופציונאלי) – אין להחליף עם אבקת קארי
חופן עלי כוסברה טריים
2 כפות שמן צמחי
3 כפות רסק עגבניות טריות (אני מגרד בפומפייה עגבניות)
1 כף רסק עגבניות (קנוי)
2 כפות אבקת קארי
2 כפיות אבקת צ'ילי
1 כף עלי חילבה קצוצים – בעברית; גרגרנית יוונית  (אופציונאלי)
1 כפית כורכום
2 כוסות של ציר (עוף, ירקות) - 400cc
1 מיכל שמנת מתוקה 
1 כף גראם מאסלה
1 כף מיץ לימון
מלח לפי הטעם


הכנה:
1 – במעבד מזון או בבלנדר מעכו את השום, שורש הג'ינג'ר, הצ'ילי, העגבנייה, הבצל, עלי הקארי והכוסברה למשחה.
2 – בשלו את העדשים במים קרירים כחצי שעה עד ארבעים חמש דק' בסיר בינוני מכוסה או עד שהן רכות מספיק לטעמכם. סננו.
3 – בסיר מרק, חממו 2 כפות שמן צמחי וטגנו על חום בינוני את המשחה שטחנתם קודם. ערבבו עד שהשומן מתחיל להתפרק משאר המרכיבים.
4 – הוסיפו את רסק העגבניות (שני הסוגים), הציר, אבקת הקארי, אבקת הצ'ילי, החילבה, הכורכום, והשמנת. ערבבו היטב. הוסיפו את העדשים המבושלות וערבבו הכול יחד. כסו את הסיר והמשיכו לבשל ל 5-10 דק' עד שהעדשים סופגות מהטעמים. הסירו את המכסה ותנו למרק להסמיך מעט לעוד כמה דק'.
5 – הוסיפו את הגראם מאסלה, מיץ לימון ותקנו תיבול עם מעט מלח (אם יש צורך). כבו את האש והגישו.


בתאבון,
אביעד. 

לחיצה על אחת התמונות תגדיל את כולן בפורמט יפה יותר.. 

3 תגובות:

  1. מתכון נהדר, ובא בזמן.
    מאוד מאוד קשה לצלם מרק בצורה משכנעת. מרק אמיתי (לא קדירה שמבצבצים ממנה חלקי בשר, ירק או פירות ים..), זה אתגר צילומי לא קטן בכלל.
    נראה לי שהתומדדת בכבוד.
    LazyBoy, Hungry like a wolf

    השבמחק
  2. אני שמח שאתה חושב שהתמודדתי בכבוד כאן :) חח
    ללא ספק מרק זה אחד הדברים הקשים ביותר לצלם, אני נלחם עם זה בכל פעם מחדש.. (אוף!)
    תודה חבר ושלא תחשוב שאני לא מעריך את "יישור הקו" במגבלות החדשות (F)

    א.

    השבמחק
  3. כמה תיבול! ההודים האלה זה משהו משהו עם התבלינים שלהם. כשאני מכינה מרק עדשים אני בדרך כלל משאירה אותו מאוד פשוט, מקסימום מוסיפה קצת כמון. האמת שמאוד מסקרן אותי לראות איך הטעמים האלה משתלבים ואני חושבת שאני אכין את המרק בקרוב!

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...