יום שני, 21 בנובמבר 2011

סלט חצילים סיציליאני (Caponata alla siciliana)



בארוחות איטלקיות אותנטיות יש כמה וכמה מנות. גם אם התיישבתם עם המשפחה ביום ראשון בצהריים ולאו דווקא באיזו מסעדת גורמה. האיטלקיים לוקחים את הארוחות המשפחתיות שלהן ובכלל, בכובד ראש, ביראת כבוד ובחן הראוי למעמד. כמעט או בדומה לצרפתים. באיטליה הארוחה מתחלקת לאנטיפאסטי, לפרימו, למנה שנייה\עיקרית וקינוח. כמובן שלכל מעמד יש את המאכלים המתאימים ביותר. לדוגמה; פסטות יהוו בדרך כלל בארוחה איטלקית את ה'פרימו' ולא את המנות העיקריות (כפי שאנו רגילים להן כאן בארץ), שכוללות בדרך כלל בשרים צלויים או מבושלים וכן הלאה.
לפנינו סלט מטריף של חצילים בעיקר. אחד הירקות המפורסמים והמדוברים ביותר "במולדת". את החצילים אנו מטגנים בעדינות בשמן זית, מוסיפים להם פריכות של סלרי, בצל ועגבניות כמובן. שעוטפות הכול ונותנות לנו רוטב, צבע וטעם. את הסלט ניתן להגיש בתור "פרימו" בצלחות אישיות כאמור, או בתור סלט "נוסף" על השולחן הערוך במגוון רחב של ירקות, סלטים נוספים ופסטות אפויות למשל.


מצרכים: (4-6 מנות)
2 חצילים איטלקיים (זברה) חתוכים לקוביות קטנות
3-4 גבעולי סלרי אמריקאי חתוכים אמינסה
1 בצל לבן גדול פרוס חצי אמינסה
4 עגבניות תמר, חתוכות לקוביות (או קופסא קטנה של עגבניות משומרות מייבוא איטלקי) {אני אוהב להשתמש בעגבניות שרי שאני חותך לרבעים}
מלח ופלפל לפי הטעם
חופן צלפים
2 גבעולי תימין טרי
שמן זית לטיגון
1 כף סוכר
1 כף חומץ בן יין לבן (או אדום)

הכנה:
1 – מנגבים היטב את החצילים מכל נוזל או הזעה שהם הגירו בחיתוך בעזרת מגבת מטבח.
2 – במחבת גדולה ועמוקה (או בסיר רחב שוליים) יוצקים שמן זית מספיק כדי לטגן את החצילים (בערך 1/2 גובה קובית החציל). מחממים ומטגנים בסבבים קטנים את החצילים עד להזהבה עדינה. מוציאים לנייר סופג, כדי לספוג כמה שיותר מהשמן.
3 – שמסיימים לטגן את כל החצילים, מוציאים את השמן הנותר מלבד כמות של 3 כפות. מוסיפים את הסלרי ומטגנים קלות עד לחצי ריכוך.
4 – מוסיפים ומטגנים את הבצל עד להזהבה. מוסיפים את החצילים אל המחבת בחזרה. ממשיכים לבשל ל 2 דק' ומערבבים מידי פעם בעדינות (כדי לא לשבור את קוביות החציל).
5 – מוסיפים את העגבניות, הצלפים ואת גבעולי התימין אל הירקות המתבשלים וממשיכים לבשל כ 3 דק' על חום נמוך עד שהעגבניות מתרככות מעט ומגירות מעט רוטב שעוטף הכול.
לא לשכוח לערבב בעדינות את התערובת מדי פעם שלא תישרף, או תדבק לתחתית המחבת.
6 – מוסיפים את החומץ והסוכר לפני סיום ומערבבים בעדינות. טועמים ומתקנים תיבול עם מלח ופלפל לפי הטעם. ומכבים את האש.

מגישים בצלחות אישיות, או בתור סלט תוספת על שולחן האוכל ..


בתאבון,
אביעד.

לחיצה על התמונות תפתח לכם אותן ברזולוציה הגבוהה ביותר.
ואל תשכחו להגיב לספר לי מה אתם חושבים..
C YA..


12 תגובות:

  1. אוי חציל... אהבתי משכבר הימים...
    מבחינתי חציל מטוגן עם מעט מלח בחלה טריה ו... אני מסודרת.
    אבל הסלט הזה אוי... בקלות יכול היה להיות "הסלט שלי"!!!
    נראה מדהים, קוביות החציל הבשרניות פותחות לי את התאבון לבטח מדהים בטעמו!!!
    תודה
    מ

    השבמחק
  2. אין, אפילו אתה יכול לגרום לסלט להיראות כל כך נחשק ולגרום לי לרוץ לתנור, שאיננו :-)

    השבמחק
  3. קודם כל - אין שמחה ממני (טוב, נו , גם מאייל) שסוף סוף המתכון הזה פורסם.

    אייל אכל לי את הכליות (שזה בערך הדבר היחידי שעוד נותר לי בגוף) עם ה'סלט' (אייל מתעקש על 'תבשיל') הזה שלך.

    היית צריך לשמוע אותו מתאר את זה... קיללתי אותו (נדמה לי שבלב, אבל זה לא לגמרי משנה) וגם רציתי קצת להרביץ לו מרוב תסכול על זה שהוא אכל ואני טרם.

    אז ה'טרם' הזה , לשמחתי, כבר לא בתוקף,כי טעמתי גם טעמתי (ובעיקר התענגתי), ושלא כהרגלי אפילו ביקשתי תוספת (שבאה ע"ח כל היתר), בקיצור... אייל צדק ובגדול.

    חיכיתי לרגע שאתקשר אליו ואגיד לו :"יא מאנייק, צדקת", אבל הוא אחרי יום הולדת ובטח עוד ישן, אז נדחה את זה לאח"כ...

    בכל מקרה אביעד, שתדע שזה לחלוטין סלט (אייל מתעקש על 'תבשיל') החצילים הטוב ביותר שאכלתי מאודי.
    טוב, נכון שאולי זה בגלל שאתה במו ידיך הכנת אותו ואולי זה גם כי המלצר היה מקסים במיוחד, בכל מקרה זה סלט חוויה שתמיד ייקח (אותי, לפחות) למקומות טובים.

    אני חייבת לומר שהתיבול היה בול, וקשה מאוד להוציא ממני משפט כזה. אני מאלו שתמיד יתבלו את המנות שלהם בתיבול עצמאי -סופי בשולחן, גם במסעדות הכי טובות (שריטה אישית), כי מ'לשות בורכתי בחיך מאוד מיוחד ומדויק, ואילו כאן, התיבול היה אחד לאחד.
    האיזון שבה את חיכי.
    מעט חמצמץ, מעט מתקתק, מעט חרפרף ומלוח במידה.
    כל ביס שחרר מנעד טעמים מושלם,בעיניי, ושוב מאוד מאוזן. שום טעם לא השתלט, אלא השתתף באורגיה סינרגית מופלאה.

    זו מנה שכל כולה מגרש משחקים על צלחת אחת ...משחק הצבעים, משחק החיתוכים , ובעיקר משחק המרקמים..
    הקראנצ'יות של הצלפים, לצד הרכות של העגבניה ונימוחות הנגיסה (דבר והיפוכו אני יודעת) של החצילים המטוגנים יצר קרנבל גדול של כל מה שבאמת צריך על צלחת אחת.

    מנה אדירה.

    התגובה הזו נכתבה למפרע, אתמול בחצות והועתקה מהוורד.

    מגיע לך.

    השבמחק
  4. אריאלה את מושא קנאתי... (-:
    אלף לבריאות יקירתי!!!

    השבמחק
  5. מורן אהובתי, בד"כ אני לא מוצאת שיש במה לקנא בי (או לי), במקרה דנן- את צודקת. :-)

    השבמחק
  6. בוקר טוב, התעוררתי.
    צדקתי אה?
    איזה טעים זה?

    פאקינג טעים. וגם שאר הדברים שאכלתי אתמול, אבל לא נקדים את המאוחר ... :)

    תודה, אביעד.
    ותודה גם לך אריאלה, על אתמול, ובכלל.

    השבמחק
  7. הווו, הנה אתה כאן.
    אז כן,צדקת, יא מאנייק.
    :-)


    וזה לא בחזקת 'איזה טעים זה ', זה בחזקת ... לא מוצאת, נו... ונדיר שאין לי מילים, אתה יודע..

    בכל מקרה, היה אדיר. גם אם לשנייה ורבע (מ'לשות שהג'י פי אס שלי שלח אותי לטייל בלי החברה להגנת הטבע ביערות ורחובות הכרמל...)

    אני לגמרי מחכה ל'כל היתר' של אתמול.
    הוא גדול.
    הוא הגדול מכולם.
    אין.
    אין!

    ואתה -איש, שחק אותה בשנה הזו, ברור? תחיה בעוצמה. זו לחלוטין השנה שלך (כה אמרה הוד מכשפותה...)
    }{
    (זו הייתה צריכה להיות הסיומת של מה שתכננתי לכתוב בברכה, אבל מיהרתי, אז זה מה יש , לבינתיים)

    ואז מה אם אני כותבת בפומבי .. שייהנו מהמציצנות (תראה לי מי לא אוהב להציץ לחלון של השכנה.. טוב,תלוי איזו שכנה, למשל ללילי אף אחד לא יאהב, אבל זה לדיון אחר כמובן).
    :-)

    נשיקות.
    ושום תודה, מגיע לך +++

    השבמחק
  8. אביעד יקירי, זה נראה פשוט נפלא.
    בחורף אני מעדיף "סלט חם" על פני סלט "קר". יש משהו מבעס בביס קר כשבחוץ קר...

    עד היום אי אוחז בכך שהגיבעג' של אמי שתחייה הוא הדבר הכי נכון. נראה לי שיש כאן פייט לא קטן :-)

    LazyBoy, Hungry like a wolf

    השבמחק
  9. שלום אביעד,
    ארי סיפרה לי על הסלט הזה שהיא אכלה אצלך. מזה שהיא אמרה לי שהיא ביקשה תוספת הבנתי שמדובר במשהוextraordinario.
    כל הכבוד ותודה בשמי ובשם משפחתי על המתכון.
    מאחלת בריאות ואושר
    מרים

    השבמחק
  10. תודה לכולכם.
    "כולה סלט" ;-)

    אושר גדול שאהבתם, אלו שטעמו ואלו שעוד יטעמו.

    שלכם,
    אביעד.

    השבמחק
  11. סליחה על הבורות אבל תוכל לתאר מה זה חיתוך אמינסה? רץ להכין בהקדם, נראה סופפפ..

    השבמחק
  12. הי eli..
    לגבי חיתוכים , ראה בראש הבלוג את לשונית ״תחת הסכין...״
    יש שם הסבר על סוגי חיתוכים שונים.
    תדה ובהצלחה .. בתאבון

    א.

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...