יום שני, 4 במאי 2020

תבשיל קארי שרימפ הודי



אוכל הודי הוא לא משהו שכל אחד יכול להתחבר אליו, למרות שהגיונית, דווקא בארץ שהזווית הקולניארית הזו לא ממש הצליחה, היה די מתאים בעצם. העדות הרווחות בארץ דווקא משתמשות באופן כבד מאד בתבלינים ארומטיים. כמון, כורכום, כוסברה, קינמון אניס ועוד הם לא מילים או תבלינים שכל אחד מאיתנו איננו מכיר, להיפך. אני לא מכיר מטבח היום שאין לו על מדף התבלינים את כל אלו ועוד הרבה יותר מאלו. אז מדוע מסעדות הודיות לא נפתחות השכם וערב ברחבי ישראל? 



תבשילי קארי הם מאכלים אשר מגיעים אלינו מהודו כמובן שהשתכללו במערב להתאים גם לחיך קצת פחות אוטנטשי, אך לגבי זה הסיפור ארוך וסבוך, מכיוון שגם שאומרים ״אוכל הודי״, ההודים בעצמם יכולים להעיד שאפילו אם הם יפגשו בהודים נוספים יכול מאד להיות שהאוכל של כל אחד מכיר מבית, יהיה שונה מאד. אם בדרך ההכנה ועד לפלטת הטעמים עצמה. אך יש איזו שהוא קונצנזוס די שולט בסיפור הזה שמגיע דווקא ממדינות כמו אנגליה למשל, שהודו הייתה קולוניה שלהם והודים רבים עברו גם להתגורר באי הבריטי והביאו עימם אוכל רב שהשתלט שם על הקולינריה המקומית. למשל צ׳יקן טיקה מסאלה שהוא לא פחות ברמת המאכל הלאומי של אנגליה, בכלל לא הגיע מהודו, אלא נוצר במוחם של האנגלים. 

ישנם תבשילי קארי רבים מאד שמתבססים על חלבון כזה או אחר (ניתן אפילו להכין לצמחונים עם טופו למשל) אך המשותף לכמעט כולם שהוא מכיל לא מעט תבלינים חמים, התבשילים בדרך כלל חריפים או חריפים מאד אך החשוב ביותר הוא הרוטב הסמיך שמלווה את התבשיל המדהים הזה.
הפעם לפניכם קארי שרימפ. המתכון הוכן לפני כמה ימים במסגרת ימי הסגר אך חשוב יותר בימים שבהם החלטנו (החצי הטוב שלי ואנוכי) לשמור גם על הפיגורה ולאכול ארוחות קצת פחות שמנות ופחות משמינות. אז בחרתי בחלבון רזה מאד - שרימפ, והכנתי עימו את אחד המאכלים הטעימים ביותר שניתן. מגישים עם כמה כפות אורז והנה לפניכם ארוחת צהריים מפוארת, בכלום זמן, מזינה וטעימה ברמה של מסעדות על באנגליה או ברחבי הודו (או איפה שניתן להשיג קארי שרימפ)


אך לפני שנצלול פנימה כמה מילים על ההכנה ועל המצרכים... 
המטבח ההודי ידוע מאד כאמור בהמון תבלינים ותבשילים כאלו כמו קארי כזה או אחר מכילים רשימת מצרכים די ארוכה. אך אל פחד. את רב המצרכים יש לכל אחד ממכם בבית בשלוף, ומה שאין, יש בכל סופר או מכולת ליד הבית כיום. אז יאללה. כל הסיפור הזה לוקח 15 דק גג להכין.. 

מצרכים (4 סועדים)
2 כפות שמן קנולה/קוקוס
500 גר׳ שרימפס נקיים לחלוטין
2 שיני שום כתושים
חצי פלפל צ׳ילי קצוץ
מיץ מחצי לימון 
1.5 סמ ג׳ינגר קצוץ 
1 גבעול למון גראס (אופציונאלי)
2 עלי כפיר ליים (אופציונאלי)
1 בצל צהוב בינוני פרוס אמינסה 
חצי פחית שימורים עגבניות מרוסקות
חצי ועוד 2 כפות- מפחית נוזל קוקוס 
1 כפית כורכום
1 כפית פפריקה מתוקה
1 כפית כמון 
1 כפית כוסברה טחון 
1 כפית תבלין קארי הודי 
1 כפית שבבי צ׳ילי (או למי שיש כף מחית קארי אדום - ניתן לקנות היום במעדניות אסיתיות או ברשתות כמו טיב טעם וכיוצ׳)
1/2 כפית פלפל לבן 
1/2 כפית מלח גס 
עלי כוסברה להגשה

מצרכים נוספים להעשיר את המנה - אופציונאלי
1 פלפל אדום חתוך לקוביות
15 תרמילי אפונת שלג חתוכים גדול
חופן פטריות טריות חתוכות לחצי או רבעים (תלוי בגודל). 


הכנה:
1 - בקערה קטנה ערבבו את השרימפס הנקיים עם מיץ לימון וצ׳ילי קצוץ והניחו בצד


2 - בוווק גדול ורחב חממו את השמן, הוסיפו את השום, הבצל, למון גראס ועלי כפיר ליים ווערבבו ל חצי דקה. הוסיפו את כל התבלינים (למי שיש את מחית הקארי האדום זה הזמן), וערבבו לכמה שניות עד שהתבלינים יעלו וארומה בכל הבית.
3 - הוסיפו את העגבניות המרוסקות ואת הירקות אם בחרתם להוסיף וערבבו היטב. 


4 - הוסיפו את נוזל הקוקוס ערבבו ובשלו יחד כ 3-4 דק׳ עד שהתבשיל מסמיך מעט. 
5 - הוסיפו את השרימפ שהיה בצד כולל המשרה מיץ הלימון והצ׳ילי וערבבו פנימה. 


המשיכו לבשל עד שהשרימפ הופכים להיות ורודים, וכבו את האש מייד כדי לא לבשל את החלבון יותר מידי. 


הגישו עם המון רוטב ועלי כוסברה מעל אורז לבן. 
בתאבון! 





3 תגובות:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...